S. Moulijn, Park met Rododendrons
Kunstenaar: Simon Moulijn (1866-1948)
Titel van kunstwerk: Park met Rhodondendrons, Jaar: 1936
Techniek: Olieverf op doek, Handgesigneerd rechts onder
Afbeeldingsgrootte 47 × 42 cm, totale afmetingen 54,5 x 49,5 cm (bxh)
Simon Moulijn was gefascineerd door de mystiek van de natuur. Hij schilderde bosgezichten, parken, tuinen, kastelen en figuren. Was bevriend met Ferdinand Hart Nibbrig en Jan Toorop e.a. Zijn werk is opgenomen in vele musea collecties, zoals Rijksmuseum, Drents Museum, Boijmans etc.
Tijdens zijn studie aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Amsterdam sluit Moulijn vriendschap met studiegenoot Ferdinand Hart Nibbrig. Na zijn opleiding in 1887 volgt een periode van zoeken, zowel in artistiek opzicht als qua woonomgeving. Uiteindelijk vestigt Moulijn zich in Den Haag, wordt lid van Pulchri Studio en is mede-oprichter van de Haagsche Kunstkring. In deze periode ontmoet hij Theo Van Hoytema. Hij schildert en tekent dan vooral impressies van de natuur en het landleven.
Vanaf 1892 - 1893 verandert zijn werkwijze naar een 'een stilistische vereenvoudiging tot grote bijna egale kleurvlakken, die door zware contourlijnen zijn begrensd.'
Het begin van het ontstaan eener nieuwe gebruikskunst deed mij in die dagen verlangen om daaraan mede te werken.'
Hij trouwt in 1902 met de dichteres Hester Henriëtte Jacoba Haitsma-Mulier en vestigt zich in Laren NH waar hij blijft wonen tot 1918. Hij heeft veel contact met zijn studiegenoten Hart Nibbrig en Roland Holst. De lithografie neemt in deze periode een steeds belangrijkere plaats in.
Moulijn is betrokken bij de organisatie van vele belangrijke tentoonstellingen op het gebied van de grafische kunst, in Nederland maar ook in het buitenland. In Engeland ontmoet hij de vooraanstaande Engelse lithograaf John Copley (1875 - 1950).
Hij is daarnaast actief als publicist doceert vanaf 1917 gedurende 15 jaar aan de Rotterdamse Academie voor Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen. Vanwege de afstand verhuist hij in 1918 naar Rotterdam.
In 1936 wordt hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Moulijn woont dan inmiddels in Wassenaar. Het museum Boymans-van Beuningen organiseert een ere-tentoonstelling en werken van Moulijn worden door diverse musea in binnen- en buitenland aangekocht. Moulijn overlijdt in 1948 in Den Haag.
Rode draad in een leven lang tekenen, schilderen en lithograferen is de fascinering die het landschap met zijn verschillende stemmingen op Moulijn uitoefent. Hieruit komt een van de belangrijkste eigenschappen van Moulijn naar voren, namelijk die 'als schilder van de romantische eenzaamheid'.
Meer info: www.s-moulijn.nl
Kunstenaar: Simon Moulijn (1866-1948)
Titel van kunstwerk: Park met Rhodondendrons, Jaar: 1936
Techniek: Olieverf op doek, Handgesigneerd rechts onder
Afbeeldingsgrootte 47 × 42 cm, totale afmetingen 54,5 x 49,5 cm (bxh)
Aantal schilderijen bekend: 7
Simon Moulijn was gefascineerd door de mystiek van de natuur. Hij schilderde bosgezichten, parken, tuinen, kastelen en figuren. Was bevriend met Ferdinand Hart Nibbrig en Jan Toorop e.a. Zijn werk is opgenomen in vele musea collecties, zoals Rijksmuseum, Drents Museum, Boijmans etc.
Tijdens zijn studie aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Amsterdam sluit Moulijn vriendschap met studiegenoot Ferdinand Hart Nibbrig. Na zijn opleiding in 1887 volgt een periode van zoeken, zowel in artistiek opzicht als qua woonomgeving. Uiteindelijk vestigt Moulijn zich in Den Haag, wordt lid van Pulchri Studio en is mede-oprichter van de Haagsche Kunstkring. In deze periode ontmoet hij Theo Van Hoytema. Hij schildert en tekent dan vooral impressies van de natuur en het landleven.
Vanaf 1892 - 1893 verandert zijn werkwijze naar een 'een stilistische vereenvoudiging tot grote bijna egale kleurvlakken, die door zware contourlijnen zijn begrensd.'